4 financiële rapportages die iedere ondernemer nodig heeft

Door Christiaan Blok, Gepost op: 8-jan-2020 8:17:00 Commentaar

Gegevens die up-to-date zijn, zijn goud waard. Hoe meer informatie u opslaat, over een langere tijd, hoe waardevoller deze data wordt. Als u een aantal jaren actief bent heeft u genoeg informatie verzameld om iets zinnigs te kunnen zeggen over behaalde resultaten. En door inzichtelijk te krijgen hoe u tot dit resultaat bent gekomen, is het mogelijk om verbeteringen door te voeren en de volgende periode een nóg beter resultaat te behalen. 


Om krachtige rapportages te kunnen maken, heeft u een geavanceerde rapportage software nodig. Een rapportage programma is te koppelen aan bijvoorbeeld uw administratie en zorgt ervoor dat gegevens realtime worden overgenomen naar de tool. Voor gebruikers van SnelStart is er AdminView, rapportagesoftware speciaal ontwikkeld voor SnelStart gebruikers. In deze blog leggen we uit welke rapportages voor iedere ondernemer van belang is, of u nu SnelStart en/of AdminView gebruiker bent of niet: dit zijn de vier financiële rapportages die van belang zijn voor iedere organisatie.

 

4 Rapportages die van belang zijn voor iedere ondernemer

1. Liquiditeitsplanning 

Geldstromen: iedere onderneming heeft ze. Maar wat gaat er in en wat gaat eruit? En waaraan wordt dat geld besteed en via welke weg komt het binnen? Als u zicht hebt op alle stromen is het eenvoudig om prognoses en doelstellingen op te stellen.

Binnen AdminView hebben we het rapport
'liquiditeitsplanning'. Hier heeft u één overzicht wat de verwachte inkomsten en uitgaven zullen zijn. Als u op de getallen klikt, ziet u precies hoe deze getallen zijn opgebouwd. Hierdoor ziet u niet alleen hoe uw bedrijf ervoor staat, maar ook wat daarachter schuilt. Dat scheelt voor u dus een hoop zoekwerk naar waar de cijfers precies vandaan komen.

 

2. Periodevergelijking

Met de liquiditeitsplanning kijkt u in de toekomst, maar resultaten uit het verleden zijn net zo belangrijk. Daarom is het slim om alle gegevens van voorgaande periodes te bewaren en niet te overschrijven. 

Als u in een tweede SnelStart administratie een begroting heeft gemaakt, kunt u deze vergelijken. Hierdoor weet u in één keer wat u heeft begroot en wat het werkelijk is. Ook in dit rapport kunt u meerdere SnelStart databases vergelijken. Als u op de getallen klikt ziet u precies hoe deze getallen zijn opgebouwd. Het maken van een budgettering met AdminView en SnelStart is zo gedaan.

 

3. Betaalgedrag

Nog iets wat in de lijn van geldstromen ligt, is betaalgedrag. Uw eigen betaalgedrag en het betaalgedrag van uw klanten. Betaalgedrag is erg belangrijk; hoe langer een een klant uitstelt om te betalen, hoe moeilijker het wordt om uw cashflow goed te managen. U heeft immers ook betaalverplichtingen aan leveranciers. 

Een rapportagetool laat zien welke klanten nog niet betaald hebben en welke klanten altijd te laat zijn met betalen. Zo kan hier gerichte stappen in ondernemen.

 

4. Voorraad

Ook uw voorraad zorgt voor wisselende kasstromen. Dit komt doordat u op het ene moment meer of minder voorraad heeft dan op een ander moment. Het is daarom goed om te weten voor hoeveel geld u aan voorraad heeft liggen. Dit is overigens niet alleen voor uzelf belangrijk. Stel dat u brand krijgt en uw voorraad vergaat. Hier wilt u natuurlijk verzekeringswerk van maken. Op dat moment wil de verzekering ook weten wat de waarde van uw voorraad is.


Wilt u ook bovenstaande financiële rapportages maken en bent u SnelStart gebruiker? Download dan de gratis proefversie van AdminView.

New Call-to-action