Bent u op zoek naar nieuwe manieren om uw webshop te laten groeien en meer klanten te bereiken? Overweeg dan eens om affiliate marketing in te zetten als onderdeel van uw strategie. Met affiliate marketing werkt u samen met partners die uw producten promoten, in ruil voor een commissie.
Wist u dat maar liefst 80% van de merken deze vorm van marketing gebruikt? Ontdek in dit artikel hoe affiliate marketing een mooie aanvulling op uw webshop marketing kan zijn en hoe u ermee aan de slag gaat.
Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij handelsbedrijven samenwerken met bedrijven of influencers om hun producten te promoten. Deze samenwerking biedt een unieke kans om uw merk te promoten via externe kanalen en te profiteren van het bereik van deze partners.
Misschien klinkt affiliate marketing meer als iets voor de Bol.coms van onze wereld. En inderdaad, de grote jongens hebben allemaal een eigen affiliate-programma. Maar dat wil niet zeggen dat u het als mkb’er links moet laten liggen. Juist voor het mkb is mond-tot-mondreclame belangrijk. Affiliate marketing is daar een digitale vorm van. Dus ook als het voor u ingewikkeld klinkt, lees nog even door. Er zijn veel redenen waarom het voor uw bedrijf goed kan werken.
Affiliate marketing vormt een aanvulling op andere marketingkanalen, zoals sociale media, zoekmachineoptimalisatie (SEO) en betaalde advertenties. Door samen te werken met affiliates die een relevant publiek hebben, kunt u uw zichtbaarheid vergroten en nieuwe doelgroepen bereiken. Het is vaak een kosteneffectieve manier om conversies te genereren en een vorm van marketing die goed meetbaar is.
Meer dan 80% van de merken maakt gebruik van affiliate marketing om leads en verkopen te generen.
Bron: We Can Track
Het toevoegen van affiliate marketing aan uw marketingmix heeft een aantal interessante voordelen:
Hoewel affiliate marketing vele voordelen biedt, zijn er ook een aantal potentiële nadelen en risico’s om rekening mee te houden:
Wilt u na het afwegen van de voor- en nadelen aan de slag met affiliate marketing? Zo pakt u dat aan:
Misschien wel de belangrijkste vraag die u heeft: hoe komt u bij de juiste affiliates terecht? Het makkelijkste is om gebruik te maken van een affiliate-netwerk. Een affiliate-netwerk is een platform waar u uw bedrijf bij kunt aansluiten. Zo’n platform brengt adverteerders en affiliates samen.
Erg handig is dat het affiliate-netwerk de samenwerking faciliteert in de vorm van software en tools. Het netwerk levert de affiliate links die de promotor kan gebruiken om uw producten te promoten en houdt de resultaten bij. Dat maakt het voor zowel uw bedrijf als voor de promotors een laagdrempelige manier van samenwerken. Veelgebruikte platforms door handelsbedrijven zijn TradeTracker, Daisycon, Awin en Tradedoubler.
Natuurlijk kunt u ook rechtstreeks partners zoeken. Benader bloggers, influencers, contentmakers en relevante websites binnen uw branche rechtstreeks en stel een samenwerking voor. Dit kan een effectieve manier zijn om partners te vinden die goed passen bij uw merk en doelgroep. Bedenk wel dat als u geen gebruik maakt van een affiliate-netwerk, u zelf alles met betrekking tot de tracking en commissies moet regelen.
Voorzie uw affiliates van hoogwaardige promotiematerialen, zoals banners, tekstlinks, en productafbeeldingen. Dit maakt het gemakkelijker voor hen om uw producten te promoten op hun platform.
Bied affiliates ook een aantrekkelijke commissie aan om hen te motiveren uw producten te promoten. Een aantrekkelijke commissie zorgt voor een hogere betrokkenheid en inzet van affiliates.
Voor het inzetten van affiliate marketing is trackingsoftware onmisbaar. Via een affiliate-netwerk kunt u gebruik maken van de tools die het platform biedt. In andere gevallen zult u zelf iets moeten regelen. Wilt u advies over het slim inzetten van software en bijvoorbeeld een koppeling met uw administratie? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met u mee. Bel 0342 - 745 295 of plan direct een online meeting in.
Bent u eenmaal op weg met affiliate marketing, blijf er dan mee bezig. Het mooie aan deze vorm van marketing is dat u heel nauw samenwerkt met uw promotors. Communiceer als leverancier regelmatig met uw promotors, volg hun prestaties en pas uw strategie aan voor optimale resultaten.