Als manager of ondernemer bent u continu bezig met het optimaliseren van uw bedrijfsprocessen. Door ervoor te zorgen dat kennis aanwezig is bij de juiste procesdeelnemer en door de toegankelijkheid van data voor diegene te faciliteren, verhoogd u de efficiëntie. Het optimaliseren van processen is erg breed en kan op verschillende onderdelen, zoals: warehouse management system (WMS) en orderpicken.
Het optimaliseren van deze processen heet ‘Supply chain management’; ook wel integraal ketenbeheer genoemd. Vaak doe je dit samen met leveranciers en afnemers om de efficiëntie te bevorderen van alle bedrijven die deelnemen aan deze processen. De procesoptimalisatie heeft als uiteindelijk doel om aan de verwachtingen (of zelfs daarboven) van klanten te voldoen.
De wens van uw klant is eigenlijk niet meer dan het op tijd en volledig uitgeleverd krijgen van de producten die ze bij u hebben besteld. Voor bedrijven wordt het daarom steeds belangrijker om te zorgen dat u deze zaken goed op orde heeft. Hier komen eigenlijk verschillende processen bij elkaar: de inkoop, het voorraadbeheer en het volledig uitleveren van orders.
Door in SnelStart met besteladviezen te werken, is het bijna onmogelijk om uw voorraad niet op pijl te houden. Door met besteladviezen te werken krijgt u al een pop-up scherm als u een factuur wilt maken waardoor de voorraad van een artikel onder de minimale voorraad komt. U kunt dan zelf kiezen wat u wilt: doorgaan of annuleren.Wat hierin zo belangrijk is, is dat u weet dat u dient te bestellen omdat uw voorraad onder het minimum komt. Deze minima kunt u zelf instellen. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de omloopsnelheid van een product. (hoe vaak wordt uw gemiddelde voorraad verkocht?)
U hoeft de inkoop sluitend door te werken met de besteladviezen, maar komen de aantallen die in uw magazijn liggen ook overeen met de aantallen in SnelStart? Als dat niet zo is hebben de besteladviezen weinig nut. Het is daarom belangrijk om met enige regelmaat steekproeven uit te voeren. Het is slim om producten met een hoge omloopsnelheid vaker te controleren dan producten met een lage omloopsnelheid. Dit heeft te maken met de ABC-analyse. Wat dat is? Dat leest u hier
Als laatste belichten we orderpicken. Hoe nauwkeurig picken uw medewerkers eigenlijk? Het is voor de klant vanzelfsprekend belangrijk dat ze de juiste producten geleverd krijgen. Maar waar mensen aan werken, kunnen er fouten gemaakt worden. Door het scannen van barcodes kunt u het aantal fouten aanzienlijk verminderen. Hierbij is het wel belangrijk dat al uw artikelen zijn voorzien van een barcode. Dit kunt u eenvoudig doen met S-Flex Artikeletiket. Klik hier voor meer informatie over S-Flex Artikeletiket.
Kortom: het is van groot belang om uw processen steeds weer met een kritische blik te bekijken en hier doorlopend verbeteringen in aan te brengen. Door nauwkeurig orders uit te leveren, efficiënte looproutes te creëren en eenvoudig uw orders aan te melden bij uw vervoerder, verhoogd u de efficiëntie van uw processen. S-Flex logistiek kan u hierbij helpen.
Maak vrijblijvend een afspraak om te kijken naar S-Flex Logistiek.