De 5 grootste ergernissen van accountants (en zo voorkomt u ze!)

Door Christiaan Blok, Gepost op: 15-sep-2016 8:30:00 Commentaar

pexels-photo-90333-large.jpeg

Klanten hebben altijd bepaalde verwachtingen van u als accountant. En uiteraard wilt u voldoen aan die verwachtingen, want zo zorgt u uiteindelijk voor een tevreden klant en een duurzame relatie. Maar als accountant heeft u ook bepaalde zaken waar u zich aan stoort. U vraagt zich ongetwijfeld af of bepaalde dingen niet makkelijker kunnen, waardoor ergernissen kunnen voorkomen worden. In deze blog zoom ik in op de vijf grootste ergernissen van accountants én geef ik u tips hoe u uw werk als accountant een stuk makkelijker kunt maken.

1. Klanten die continu inzicht willen in hun financiële gegevens

Uw klanten willen vaak en snel een overzicht waarin zij kunnen zien hoe hun bedrijf ervoor staat. Voor u als accountant gaat er veel tijd zitten in het maken van zulke overzichten en deze continu up-to-date houden. Een oplossing hiervoor is AdminView. AdminView is een rapportagetool die overzichtelijke rapportages kan genereren (op basis van gegevens uit een SnelStart database) voor uw klanten. Uw klanten hoeven hiervoor niet bij u aan de bel te trekken, want met de software kan uw klant zelf zo’n rapportage creëren. Hierdoor bespaart u als accountant veel tijd en biedt u de ondernemer op ieder gewenst moment inzicht in zijn boekhouding.

2. Belangrijke informatie over het hoofd zien

Er achteraf achter komen dat u iets belangrijks over het hoofd hebt gezien… Het is u vast weleens overkomen maar dit wilt u liever voorkomen. Het is natuurlijk erg belangrijk dat het werk dat aan u wordt uitbesteed op correcte wijze wordt uitgevoerd. Mocht er iets fout gaan dan is het belangrijk dat er samen met de klant een juiste oplossing wordt gezocht om de klant toch tevreden te houden. Dit kunt u bijvoorbeeld voorkomen door met een format of standaard overzicht te werken, waarin altijd alle velden gevuld moeten worden voordat u de volgende stap kunt zetten.

3. Onrealistische verwachtingen van klanten.

Bij accountants wordt vaak gewerkt met deadlines. Dit zijn vooral de maanden november, december en de eerste maanden van het daaropvolgende jaar. Voor accountants is het dus erg belangrijk dat de klant zijn gegevens op tijd aanlevert zodat de accountant genoeg tijd heeft om de zaken op te pakken en af te handelen. Voor u als accountant is het dus belangrijk dat er duidelijke afspraken gemaakt worden, zodat de klant geen onrealistische verwachtingen heeft van u. U kunt bijvoorbeeld in het contract afspreken wat de deadline is voor de klant om zijn gegevens bij u aan te leveren. Levert de klant zijn gegevens niet op tijd af? Leg dan ook vast welke consequenties dat heeft. Zorg ervoor dat u zichzelf volledig indekt, zodat de klant niet teleurgesteld raakt.  

4. Klanten die steeds meer voor minder willen

Vroeger bleven we jarenlang hangen bij dezelfde energieleverancier, nu verdiepen we ons in verschillende leveranciers om te kijken of we ergens anders een betere aanbieding kunnen krijgen. Hetzelfde geldt voor accountantskantoren. Bedrijven zijn continu op zoek naar de beste service op het gebied van financiën en de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Als accountant hebt u wel het voordeel dat uw klant zuinig is op al zijn financiële gegevens. Het liefst wil hij een duurzame relatie opbouwen met zijn accountant. Uiteindelijk zal uw klant een afweging maken tussen kwaliteit van de service en de prijs van de service. Wat een goede zet is, is het verzamelen van klantreferenties. Deze kunt u plaatsen op de website of in het salestraject voorleggen bij uw potentiële klant. Tevreden klanten kunnen een belangrijke factor spelen in het over de streep trekken van nieuwe klanten.

5. Te veel regelgeving waardoor u relatief veel tijd kwijt bent per dossier.

Als accountant heeft u veel te maken met regelgeving. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan hoe u als accountant de jaarrekening opstelt, aan het verslag van de gecontroleerde jaarrekening en de verklaring van de jaarrekening.
Voor elk onderdeel van dit proces zijn eisen gesteld wat betreft de voorwaarden waar het onderdeel aan moet voldoen. Dit is moeilijk te veranderen: u heeft hier weinig tot geen invloed op. Aan de andere kant is natuurlijk voor zowel u als de klant goed dat er zoveel regelgeving is. Het gaat immers om belangrijke financiële gegevens. Maar daarmee heeft u nog geen tijd bespaart. Op dit punt is het echter erg moeilijk om tijd te besparen. U kunt natuurlijk wel op andere punten tijd en geld besparen, bijvoorbeeld door een aangifte rechtstreeks vanuit een boekhoudpakket te doen.

AdminView is één van onze producten die werken voor accountants makkelijker maakt. Met deze koppeling met SnelStart, haalt u eenvoudig overzichtelijke rapportages uit uw administratie. Benieuwd? Download de GRATIS productbeschrijving.

 New Call-to-action