S for Software | blog: alles over aanvullingen op SnelStart

De voordelen en nadelen van een verkoopplatform voor uw webshop

Geschreven door Elyanne Groeneveld | 27-mrt-2024 8:09:02

Voor uw webshop of handelsbedrijf bent u voortdurend op zoek naar manieren om uw bereik te vergroten en uw omzet te verhogen. Een van de strategieën die u wellicht overweegt, is het inzetten van een verkoopplatform. Het gebruik van een verkoopplatform of online marktplaats zoals Bol.com of Amazon biedt een schat aan mogelijkheden, maar er zijn ook een aantal nadelen.

In dit artikel geven we inzicht in de voor- en nadelen van verschillende online marktplaatsen. Ook bieden we een praktische checklist om u te helpen bij het maken van de beste keuze voor uw bedrijf.

De voordelen van een verkoopplatform

Een verkoopplatform biedt tal van voordelen voor handelsbedrijven en webshops:

  1. Verkoopplatformen bieden een enorm bereik. U kunt meeliften op de grote marketingbudgetten die zij spenderen aan reclame.
  2. Veel kopers oriënteren zich tegenwoordig eerst via een online marktplaats.
  3. U kunt een nieuw publiek bereiken, dat anders misschien niet bij uw webshop terecht was gekomen.
  4. Wilt u beginnen met internationaal te verkopen? Een verkoopplatform met een internationaal publiek is een laagdrempelige manier om dat te doen.

De nadelen van een verkoopplatform

Het gebruikmaken van verkoopplatformen brengt echter ook enkele nadelen met zich mee:

  1. Een van de belangrijkste nadelen is de concurrentie. Omdat verkoopplatformen toegankelijk zijn voor een breed scala aan verkopers, kan het moeilijk zijn om op te vallen tussen de menigte.
  2. Daarnaast kunnen de kosten voor het verkopen op deze platforms oplopen, inclusief abonnementskosten, transactiekosten en advertentiekosten, wat de winstmarges kan verkleinen.
  3. Tot slot bouwt u minder makkelijk een band op met kopers en zal de klantloyaliteit van kopers via een platform lager liggen.

Welk verkoopplatform kiest u? 4 populaire online marktplaatsen

Er zijn talloze verkoopplatformen beschikbaar, elk met zijn eigen kenmerken en doelgroepen. Een aantal populaire online marktplaatsen onder Nederlandse aanbieders zijn Bol.com, Marktplaats, Amazon en eBay. We lichten deze vier platforms uit en benoemen de voor- en nadelen.

1.    Bol.com:

    • Bol.com, wie kent het niet? Het platform is erg populair in Nederland en België. Producten scoren goed in zoekmachines en er zijn veel kopers die direct naar bol.com gaan als ze iets willen kopen.
    • U kunt bij Bol.com zonder opstartkosten verkopen, pas bij een daadwerkelijke verkoop betaalt u commissie. Deze commissie bestaat uit een vast bedrag plus een percentage. Per categorie verschillen deze bedragen.
    • Een nadeel is dat Bol.com u verplicht om gratis verzending aan te bieden. U kunt uiteraard de prijzen verhogen, maar houd er rekening mee dat er op het platform voornamelijk op prijs geconcurreerd wordt.  

2.    Marktplaats:

    • Net als Bol.com is Marktplaats.nl een erg bekende website in Nederland. Oorspronkelijk was Marktplaats bedoeld voor tweedehands goederen, maar tegenwoordig worden er ook veel nieuwe producten en diensten verkocht.
    • Voor zakelijke adverteerders is er Admarkt. U betaalt per klik en uw advertentie komt bovenaan de zoekresultaten te staan. Per advertentie heeft u de mogelijkheid een limiet in te stellen.
    • Bij een Admarkt account krijgt u een eigen verkoperspagina. Daarop staan al uw artikelen die beschikbaar zijn binnen Admarkt.
    • De concurrentie op Marktplaats is over het algemeen minder hoog dan op Bol.com of Amazon.

3.    Amazon:

    • Het Amerikaanse Amazon begon ooit als boekhandelaar op internet. Inmiddels is het een van de grootste en bekendste logistieke bedrijven ter wereld. Met een eigen productaanbod en de mogelijkheid voor ondernemers om via het platform te verkopen.
    • Amazon is uitstekend voor verkopers die wereldwijd willen verkopen, vanwege het enorme bereik en de populariteit over de hele wereld.
    • Een nadeel van Amazon is dat er veel concurrentie is en dat de concurrentiestrijd vooral op prijs wordt gevoerd.
    • Een ander nadeel zijn de kosten. Amazon brengt een basisbedrag in rekening en daarnaast zijn er verkoopkosten per verkocht artikel, tussen de 7 en 15%.

4.    eBay:

    • eBay is begonnen als rommelmarkt onder de online marktplaatsen en werkte oorspronkelijk met veilingen. Tegenwoordig kunt u ook een vaste prijs instellen. Er worden nog steeds tweedehandsartikelen verkocht, maar de meeste omzet van eBay komt nu vanuit nieuwe artikelen.
    • In tegenstelling tot Amazon kunt u op eBay uw eigen shop inrichten met uw eigen lay-out. U kunt uw bedrijf dus beter presenteren als merk. Ook zijn er meer mogelijkheden voor het presenteren van uw artikelen.
    • Net als Amazon is eBay interessant voor bedrijven die een internationale markt willen bereiken.
    • Nadelen aan eBay: er is veel concurrentie en de kosten zijn vrij hoog. Er zijn verschillende soorten abonnementen voor eBay-winkels. U betaalt een vast bedrag en afhankelijk van het type abonnement krijgt u een bepaald aantal advertenties gratis. Zonder shop betaalt u een vergoeding per advertentie. Daarnaast betaalt u commissiekosten per verkocht product.

Het kiezen van het juiste verkoopplatform hangt af van verschillende factoren, waaronder uw doelmarkt, het type producten dat u verkoopt en uw beschikbare middelen. Het is daarom goed om uzelf een aantal vragen te stellen en zo te ontdekken welke platformen het beste aansluiten op uw bedrijf. Daarvoor kunt u de volgende checklist gebruiken.

Checklist bij het overwegen van een verkoopplatform

Doelgroep en bereik:

  • Past het platform bij mijn doelgroep?
  • Wil ik binnen Nederland verkopen of ook daar buiten?
  • Hoe groot is het bereik van het platform onder potentiële klanten?

Kostenstructuur:

  • Wat zijn de vaste abonnementskosten?
  • Wat zijn de commissiekosten per verkocht artikel?
  • Zijn er extra kosten zoals advertentiekosten die ik moet overwegen?
  • Mag ik verzendkosten in rekening brengen of niet?

Concurrentie:

  • Hoeveel andere verkopers bieden vergelijkbare producten aan op het platform?
  • Hoe kan ik me onderscheiden van de concurrentie?

Gebruiksvriendelijkheid en functionaliteiten:

  • Is het verkoopplatform gemakkelijk te gebruiken en te beheren?
  • Biedt het platform geavanceerde tools zoals orderbeheer en integratie met betaalsystemen?
  • Wat zijn de mogelijkheden voor koppelingen met mijn huidige software?
  • Heeft het platform marketingopties die mijn verkoop kunnen stimuleren?

Klantenservice en ondersteuning:

  • Hoe is de kwaliteit van de klantenservice?
  • Hoe snel reageert het platform op vragen en problemen van verkopers?

Beleid en voorwaarden:

  • Ben ik volledig op de hoogte van het beleid en de voorwaarden van het platform?
  • Zijn er specifieke richtlijnen met betrekking tot reactietijden, retourzendingen en klachtafhandeling waar ik rekening mee moet houden?

Door deze checklist zorgvuldig af te gaan en elke factor te beoordelen, kunt u een weloverwogen beslissing nemen bij het kiezen van het juiste verkoopplatform voor uw webshop.

Tip: pas uw processen op een slimme manier aan

Iets om over na te denken als u gaat werken met een verkoopplatform, is hoe u het praktisch gaat inrichten. Hoe zorgt u voor inzicht in uw voorraad, als er vanaf verschillende websites bestellingen worden gedaan? Hoe kunt u de bestellingen op een effectieve manier verwerken? En hoe kunt u de administratieve processen goed stroomlijnen?

Ook 1eKeus, dat gereedschap en tuingereedschap verkoopt, liep tegen deze punten aan. Door een stijging in de verkoop op hun eigen website en het Bol.com platform, was het onmogelijk om orders en voorraadstanden handmatig te blijven verwerken. Een webshop-koppeling met SnelStart bood uitkomst.

“Een geautomatiseerde koppeling levert efficiëntie op, naast de grote tijdsbesparing is ook de kans op fouten gereduceerd naar nul.”
Joop van Heel, 1eKeus

Overweegt u een verkoopplatform toe te voegen aan uw marketingmix?

Door slim gebruik te maken van software, kunt u uzelf veel kopzorgen en administratieve kosten besparen. Handige koppelingen tussen uw eigen webshop, externe verkoopplatformen en uw SnelStart administratie zorgen voor efficiënte processen. Neem vrijblijvend contact met ons op om te bespreken hoe u op een slimme manier uw software het werk kan laten doen.