Het is een bekend struikelblok voor veel salesprofessionals: het bijhouden van de administratie. Vooral als het salesteam veel tijd buiten de deur doorbrengt, kan het een uitdaging zijn om alles goed vast te leggen. Hoe zorgt u ervoor dat uw verkopers altijd bij zijn met hun administratie?
Lukt het uw verkoopteam niet om alle benodigde informatie nauwkeurig en tijdig vast te leggen? Dan kan dat leiden tot vertragingen in het verwerkingsproces van orders en zelfs frustratie bij zowel verkopers als klanten.
Als Sales daarentegen de administratie up-to-date heeft zorgt dat voor:
Door de administratie goed bij te houden, kan uw bedrijf efficiënter werken, kosten besparen en de algehele klanttevredenheid verbeteren. Een up-to-date administratie creëert een solide basis voor groei en succes.
Ook al is de administratie belangrijk, het bungelt vaak onderaan de prioriteitenlijst van de gemiddelde salesmedewerker. Laten we eens kijken naar enkele redenen waarom dit zo'n struikelblok is, om inzicht te
krijgen in mogelijke oplossingen.
Wat zijn redenen voor een administratieve achterstand bij Sales?
1. Tijdsdruk
Salesprofessionals hebben vaak een hectische werkdag met berichten om op te reageren, klantafspraken, vergaderingen en meer. De druk om genoeg omzet binnen te halen laat weinig ruimte over voor administratieve taken.
2. Onderweg zijn
Brengen uw verkopers het grootste deel van hun tijd buiten de deur door? Het is vaak lastig om informatie vast te leggen en bij te werken terwijl ze onderweg zijn.
3. Complexiteit van systemen
Traditionele administratieve systemen zijn meestal omslachtig en ingewikkeld. Het kost tijd en moeite om informatie in te voeren en bij te werken, wat ontmoedigend werkt.
4. Gebrek aan motivatie
Voor sommige verkopers voelt het bijhouden van de administratie als een vervelende taak. Het leidt ze af van waar ze echt goed in zijn, namelijk verkopen. Dit gebrek aan motivatie leidt gemakkelijk tot uitstelgedrag en achterstanden in de administratie.
De belangrijkste redenen voor een administratieve achterstand, vormen ook de sleutel voor verandering. Wat kunt u doen om de obstakels weg te nemen, waardoor het salesteam de administratie beter bij zal houden?
1. Automatiseer processen
Investeer in tools en systemen die administratieve taken automatiseren en stroomlijnen. Dit vermindert de tijd en moeite die uw salesmedewerkers moeten besteden aan het bijwerken van gegevens. Zodat ze meer tijd hebben om zich te concentreren op hun kerntaak: verkopen.
2. Mobiele oplossingen
Kies voor mobiele applicaties die het salesteam kan gebruiken terwijl ze onderweg zijn. Hierdoor kunnen ze direct informatie vastleggen en bijwerken ook als ze niet achter hun bureau zitten.
3. Training en ondersteuning
Zorg ervoor dat verkopers goed getraind zijn in het gebruik van de administratieve systemen en biedt ondersteuning en begeleiding. Dit kan helpen om eventuele weerstand tegen het bijhouden van de administratie te verminderen en de motivatie te vergroten.
4. Beloon en erken succes
Veel salesmedewerkers houden wel van een beetje competitie en willen graag winnen. Daar wordt vaak ook op ingespeeld met targets en verkoopdoelen. Moedig uw salesteam aan om de administratie bij te houden, door ook die prestaties te erkennen en te belonen.
Wilt u ervoor zorgen dat uw salesmedewerkers gemakkelijker hun administratie kunnen doen? Voor gebruikers van SnelStart hebben we goed nieuws: met de SalesApp kunt u de administratieve last van uw verkoopteam verlichten. Met een reeks handige functies biedt de SalesApp een efficiënte oplossing voor het bijhouden van de administratie, zelfs wanneer u verkopers onderweg zijn.
Uw medewerkers krijgen een app, waarmee ze via een digitale catalogus eenvoudig orders kunnen inboeken. Ze kunnen deze order direct presenteren aan de klant. De app werkt via de browser op hun telefoon, tablet of laptop. Daardoor kunnen medewerkers altijd en overal de administratie bijwerken. Bovendien biedt de Sales Pipeline een goed overzicht van de lopende verkopen, inclusief verschillende statussen om de voortgang bij te houden.
1. De app is erg gebruikersvriendelijk. De software is snel en eenvoudig in te richten en aan te passen.
2. U kunt veilig data uitwisselen tussen uw SalesApp en SnelStart. Artikelen en klanten worden opgehaald uit SnelStart en orders worden verzonden naar SnelStart.
3. Met de SalesApp kunnen uw medewerkers middels een digitale catalogus orders inboeken en direct presenteren aan de klant.
4. De SalesApp draait volledig in de cloud. Salesmedewerkers kunnen altijd en overal hun werk doen.
5. De SalesApp bespaart tijd en geld doordat orders niet meer te hoeven worden overgetypt.
"Het grootste voordeel is dat we de orders die door de buitendienst verkocht worden nu digitaal binnenkrijgen en direct kunnen gaan verwerken. Daarnaast is onze buitendienst nu uitgerust met een digitale catalogus inclusief afbeeldingen van onze producten, dat verkoopt een stuk gemakkelijker. "Veense Wolhandel"
Het bijhouden van de administratie hoeft geen bron van frustratie te zijn voor uw salesteam. Met de SalesApp kunnen uw verkopers efficiënter werken en zich concentreren op het generen van omzet. De SalesApp zorgt ervoor dat de administratie en orderverwerking gemakkelijk up-to-date te houden is, zelfs als medewerkers onderweg zijn.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van de SalesApp? Maak een belafspraak wanneer het u uitkomt, dan vertellen we u m eer over deze handige App en de koppeling met SnelStart.