Rapporteren om te rapporteren: een veel voorkomend fenomeen. Er blijven veel kansen voor ondernemers liggen wanneer rapporteren als ‘moetje’ gezien wordt. Vooral binnen het signaleren van- en vervolgens inspelen op kansen en uitdagingen, hebben ondernemers nog een wereld te winnen.
Goede rapportages kunnen u meerdere voordelen bieden, zoals: inzicht in uw onderneming, inzicht in de trends van de markt en u kunt uw onderneming sturen op cijfers in plaats van aannames.
Iedere ondernemer wil weten hoe zijn onderneming ervoor staat. Draait u dit jaar slechter of juist beter dan vorig jaar? Uit cijfers van de KvK blijkt dat inzicht in uw financiële situatie erg belangrijk is. Op het moment van financiële problemen blijkt echter in veel gevallen dat hier te weinig kennis van is. De KvK heeft, na onderzoek, 3 pijlers voor financieel inzicht bepaald, namelijk:
Om goede keuzes te maken zijn cijfers nodig. Zeker bij een strategische keuze, hierbij gaat het immers om een lange termijn beslissing. Dit wilt u niet doen vanuit een aanname of onderbuikgevoel, maar op basis van harde cijfers. Ik hoor u denken: “zijn korte termijnbeslissingen niet net zo belangrijk dan?” Absoluut wel. Door vooruit te kijken, kunnen ongewenste (financiële) situaties worden voorkomen. In veel gevallen kunnen ongewenste situaties voorkomen worden door zaken op tijd te signaleren en vervolgens bij te sturen.
Kansen en valkuilen signaleren met een rapportagetool? Dat kan! Door kennis van geldzaken te hebben, presteren ondernemers beter. Met een rapportagetool kunt u eenvoudig inzicht krijgen in welk product, wanneer het beste loopt. Hierdoor kunt u in bepaalde seizoenen of periodes meer aandacht geven aan het betreffende product. Op die manier kunt u een kans benutten, maar ook een valkuil voorkomen. Want als u op het verkeerde moment aandacht geeft aan het verkeerde product, heeft u een kans gemist!
Wanneer u rapporteert, is het van belang om gebruik te maken van tools die bij u, uw doelstelling en uw organisatie passen. Wellicht duizelt het u een beetje, als het gaat om rapportagesoorten. Rapportages zijn er namelijk in alle soorten en maten.
Een goede leidraad om vanuit verder te bouwen, is Standard Business Reporting, ofwel SBR. Door uw administratie in te richten op basis van SBR, kunt u rapporten samenstellen en verzenden zonder handmatige handelingen. U krijgt direct een ontvangstbevestiging en een PDF weergave, waardoor u bewijslast heeft van het inleveren van uw gegevens.
Doordat alle bedrijven in een branche werken met SBR en alle gegevens worden verzameld, kunt u als ondernemer uw bereikte prestaties vergelijken met andere bedrijven uit uw branche.
Wilt u richting geven aan uw bedrijf op basis van cijfers? Met AdminView heeft u een data analyse tool om uw gegevens uit SnelStart te analyseren. Lees hier meer over de 4 belangrijkste rapportages voor iedere ondernemer!