S for Software | blog: alles over aanvullingen op SnelStart

Innoveren als onderneming: dat doet u zo!

Geschreven door Christiaan Blok | 22-feb-2018 7:23:56

Dat verandering 'de enige constante is', hebben we vaker gehoord. Maar waarom is het zo belangrijk om dit als onderneming niet voor lief te nemen en steeds weer op de hoogte te zijn van ontwikkelingen? En hoe kunt u werkelijk vormgeven aan innovatie voor uw bedrijf?

Waarom voorop lopen bij veranderingen?

Het belang van voorop lopen bij veranderingen zien we in verschillende aspecten terug. Centraal bij deze aspecten staat ‘stilstand is achteruitgang’. Als u niet innoveert doet een ander het!

1. Bied concurrentie het hoofd

Hoe is uw positie in de markt ten opzichte van de positie van uw concurrenten? Tegenwoordig zijn klanten niet meer zo trouw aan een bepaalde leverancier. Er wordt makkelijk geswitcht. Door even te Googlen weten klanten binnen enkele seconden wat de markt te bieden heeft. Vinden ze hetzelfde artikel ergens anders goedkoper? Dan zal de keuze snel gemaakt zijn. Dit laat zien dat prijs een onderdeel is van de concurrentiestrijd. Gelukkig gaat het niet alleen om de prijs. Innoveren te opzichte van uw concurrenten kan ook op andere vlakken liggen, bijvoorbeeld door het automatiseren van bedrijfsprocessen die u (mogelijk) meer winst opleveren.

Wilt u eens sparren over de bedrijfsprocessen binnen uw onderneming? Benieuwd wat er nog beter of anders kan, waardoor u meer winst kan behalen of uw klanten beter kan bedienen? Vraag hier uw afspraak aan!

2. Onderscheiden is een must

Zoals we eerder benoemden, is prijs een onderdeel van de concurrentiestrijd. Maar er zijn meer onderdelen waarop u uw onderneming kunt onderscheiden en daardoor het vertrouwen kunt winnen van uw klant. Door innovatieve ideeën werkelijkheid te maken voor een bepaald product of proces, kunt u uw onderneming onderscheiden. 

De zwakkere plekken van concurrenten ontdekt u door een SWOT-analyse uit te voeren. Hierbij gaat het om het bepalen van uw strengths, weakness, oportunities en threats. Ofwel: de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van uw onderneming. Door het maken van een SWOT-analyse heeft u een goede basis om de juiste strategie voor uw onderneming te bepalen.

3. Innovatieve ondernemingen zijn winstgevender

Last but not least, uit onderzoek is gebleken dat innovatieve ondernemingen gemiddeld twee keer winstgevender zijn. Vroeger was het misschien mogelijk om innovatie als ondergeschoven kindje te behandelen en toch mee te kunnen met de markt, mede omdat de veranderingen lang niet zo groot waren. Tegenwoordig kan dat niet meer gezegd worden, de veranderingen gaan bijna sneller dan ooit. Ga daarom mee met de tijd en wees innovatief!

 

 

Zo blijft u scherp op kansen en ontwikkelingen in de markt

Genoeg redenen dus om te zorgen dat u op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen. Maar hoe kunt u die innovaties vinden? Er zijn meerdere mogelijkheden om innovaties te vinden. De volgende twee manieren zijn al meerdere keren succesvol geweest, namelijk:

 

  • Denken vanuit tekortkomingen

Belangrijk bij het bedenken van innovaties is dat het een probleem oplost. Bovendien moet de gebruiker de toegevoegde waarde ervan inzien. Door te denken vanuit tekortkomingen die mensen ervaren of gebreken die huidige oplossingen hebben, kunt u innovatieve ideeën ontdekken.

 

  • Innovatie als verrassing

Innovaties kunnen ook uit een verrassende hoek komen. Een goed voorbeeld hiervan is de post-it. Wederom geldt dat de innovatie een toegevoegde waarde moet leveren voor de doelgroep.

 

Speel in op relevante kansen en durf hypes voorbij te laten gaan

Maar hoe werkt het dan in de praktijk? In een artikel van de NRC kwam ik de volgende quote tegen: “Veel bedrijven die mij uitnodigen zijn niet écht geïnteresseerd in innovatie”.

Dit zei Eric Ries die bedrijven en start-ups begeleid bij innovatie. Dit geeft wel aan dat innoveren niet zomaar gaat. Het is belangrijk dat u er als ondernemer écht achterstaat. Innovatie vereist ruimte en in veel gevallen vergt het verandering voor de gehele organisatie. Daarnaast is niet iedere hype relevant. Doe daarom eerst onderzoek naar de trend en ga bijvoorbeeld met een prototype langs klanten. Die response is namelijk doorslaggevend bij het maken van keuzes. U kunt dan uw keuze baseren op relevante informatie en niet op basis van aannames.

Kijkt u wel eens terug naar de behaalde resultaten? Met AdminView kunt u gemakkelijk overzichten maken met vergelijkingen tussen behaalde resultaten en uw huidige resultaten. Dit is erg belangrijk om uw onderneming goed te kunnen sturen! Benieuwd naar de mogelijkheden? Probeer AdminView eens gratis!