Minze Zijlstra is eigenaar van Handelsonderneming Minco in Buitenpost (Friesland). Het bedrijf verkoopt een breed scala aan hout- en bouwmaterialen, maar ook ijzerwaren en speeltoestellen aan bedrijven en consumenten door heel Nederland.
Handelsonderneming Minco startte tien jaar geleden en is uitgegroeid tot één van de grootste houtmaterialenaanbieders in het noorden van ons land.
Webshop naast fysieke winkel
Zijlstra vertelt: “Jarenlang boden we onze producten enkel aan in onze fysieke winkel. Toen we merkten dat we begonnen te groeien en aanvragen kregen vanuit heel het land, besloten we dat het tijd was om een webshop naast onze fysieke winkel te beginnen.”
Handelsonderneming Minco startte de webshop op het bekende platform WooCommerce. Dat de webshop een slimme zet was, blijkt wel uit de resultaten. “Nu onze verkoop gedeeltelijk via onze webshop loopt, hebben we veel van onze processen kunnen automatiseren. Door de automatisering groeien we elke maand en krijgen we veel online orders vanuit heel het land. Tot een afstand van 75 kilometer bezorgen wij onze producten zelf bij onze klanten, voor adressen verder weg besteden we het uit of maken we gebruik van pakketpost.”
Promotie van de webshop
Er zijn tientallen mogelijkheden om een webshop bekend te maken bij een breder publiek. Hoe verzorgt Handelsonderneming Minco de promotie rondom haar webshop? Zijlstra: “We maken gebruik van Marktplaats om onze producten te promoten. Ook plaatsen we betaalde advertenties op regionale websites, omdat het grootste gedeelte van onze klanten toch hier uit de regio komt. Verder hebben we een Facebookpagina waarop we onze klanten een kijkje geven in ons bedrijf. We plaatsen nieuwsberichten of brengen onze klanten op de hoogte van nieuwe producten.”
Onderscheiden van de concurrentie
Door middel van promotie wil Zijlstra zijn potentiële klanten graag laten zien waarom ze juist bij Handelsonderneming Minco moeten zijn. “Ik wil de klant triggeren om op onze website te kijken en de website zó inrichten dat het eenvoudig is voor onze klanten om daar te bestellen. Wat ons uniek maakt ten opzichte van een grote bouwmarkt, is dat wij meer kennis hebben. Het contact bij ons is laagdrempeliger en wij denken graag mee met onze klanten.”
"Ik wil de klant triggeren om onze webshop te bezoeken en het aankoopproces zo gemakkelijk mogelijk in te richten."
- Minze Zijlstra, eigenaar Handelsonderneming Minco
Automatisering
Op dit moment werken er één full time medewerker en vier parttimers bij Handelsonderneming Minco. Zijlstra is continu op zoek naar mogelijkheden om processen te automatiseren, met het oog op het verhogen van de efficiëntie op de werkvloer.
S-Connect webshop
Eén van die automatiseringsoplossingen is S-Connect Webshop. Het bedrijf maakt gebruik van boekhoudsoftware SnelStart en startte onlangs met de WooCommerce webshopkoppeling van S for Software. S-Connect Webshop zorgt ervoor dat webshopbestellingen automatisch worden ingelezen in SnelStart. Er wordt zoveel mogelijk informatie meegenomen, zodat de omschrijving zo compleet mogelijk is.
Zijlstra: “De webshopkoppeling met SnelStart en onze webshop heeft ons veel opgeleverd. Orders worden direct overgenomen, waardoor ik niet langer orders handmatig hoef over te typen. Door de webshopkoppeling besparen we enorm veel tijd!”
Webshops vs. fysieke winkels
Minze Zijlstra is positief over deze ontwikkeling en ziet veel kansen voor webshops met fysieke winkels. “Ik denk dat in de toekomst steeds vaker de combinatie van winkel met webshop zal bestaan. Consumenten oriënteren het liefst op internet, maar wat ik zie is dat zij uiteindelijk toch graag bij de winkel kopen. Dit omdat ze op zoek zijn naar een stukje persoonlijk advies, wat ze in een webshop minder krijgen.”
Bovendien denkt Zijlstra dat een fysieke winkel ook voordelen biedt voor de toekomst. “Doordat klanten van u advies krijgen, worden ze getriggerd om de volgende keer weer bij u terug te komen en niet bij uw concurrent.”
Het koppelen van uw stystemen aan SnelStart heel veel voordelen. Lees ze op https://www.sforsoftware.nl/koppelingen