S for Software | blog: alles over aanvullingen op SnelStart

Reputatiemanagement: Hoe wordt u beoordeeld?

Geschreven door Robin Hendriksen | 12-apr-2016 7:51:21

Reviews, je ziet ze overal! Zoekt u een hotel voor uw vakantie, dan kijkt u even snel tussen de recensies hoe het hotel scoort. Al deze recensies zorgen er voor dat u wel of niet die vakantie boekt of uiteindelijk een aankoop doet. Kortom: recensies zijn een onderdeel in het aankoopproces. De consument schrijft steeds vaker reviews en we hechten er veel waarde aan. Heerlijk, al dat vergelijken! We worden tegenwoordig geholpen met alle mogelijkheden van vergelijkingswebsites als: AutoTrack, Kieskeurig, Intermediar.nl en dergelijke. Ook voor u als webshopeigenaar is het van belang dat u goede recensies ontvangt. Dit betekent een betere click-through-rate (CTR) in Google. Heeft u uw eigen reputatieprofiel nog in eigen hand? Haal meer uit uw webshop met recensies van klanten!

Reputatie economie

De vraag is of u nog steeds een eigen invloed heeft op de reputatie van uw producten. Recensies en/of reviews zijn in zekere zin beslissend voor uw imago. We zijn allemaal gevoelig voor meningen van anderen en daarom maken wij keuzes op basis van beoordelingen van anderen. De consumenten willen vertrouwen op uw product en daardoor worden producten door een controlesysteem gehaald.

Reputatiemanagement is een fenomeen waar steeds vaker rekening mee gehouden moet worden. Deze reputatie economie zorgt er voor dat er een eerlijk beeld geschetst wordt over uw producten. Wanneer het positief uitpakt zorgt dit voor voordelige marketing, die externe partijen creëren. U zet uw eigen klanten als ware in als marketeers. Door positieve reviews versterkt u uw reclame voor uw imago en producten. Uiteraard komt het ook voor dat er negatieve reviews opduiken. De vraag is hoe u hier mee omgaat. U kunt deze negatieve reacties natuurlijk negeren, maar klanten vinden het belangrijk om te zien hoe bedrijven omgaan met negatieve ervaringen.

Vergelijken

Tegenwoordig vergelijken we alles. Zelfs de boodschappen vergelijken we, alle folders worden uitgespit en naast elkaar gelegd. Dit gebeurt zowel online als de ‘ouderwetse’ papieren versies. We kijken waar het goedkoper kan en als het volgens ons niet goedkoop genoeg is, kijken we al snel naar de recensies.

Reviews en recensies zijn ondertussen volledig geïntegreerd in het aankoopproces van de (potentiële) klant. Reacties van consumenten wekken meer vertrouwen. Zelf roepen dat je goed bent helpt niet meer in deze tijd.

Reviews vragen

Heeft u al online reviews voor uw webshop? Wij raden het zeker aan, het is misschien wel een must. Om op te vallen en niet onder te sneeuwen tussen al uw concurrenten is het belangrijk om ze hiermee voor te zijn. Deze reviews kunnen het beste vermeld worden onder de producten bij de productomschrijving in de webshop. Daarnaast is een speciale ‘recensiepagina’ op uw website ook een optie.

Hoe kunt u er voor zorgen dat klanten voor u recensies willen schrijven? U kunt dit doen door een aantal dagen na de koop de klant te benaderen en te vragen naar de bevindingen. Dit kan eventueel met belonen in de vorm van korting of iets dergelijks. De meeste waarde wordt gehecht als reviews over uw producten op externe sites vermeldt worden. Daarnaast scoort u beter in Google.

Het resultaat

Goede recensies voor uw webshop zorgt voor betere publiciteit. Om betrouwbaar te zijn moet u wel een representatief aantal recensies hebben.

De positieve reacties zorgen voor een beter imago en toeloop naar uw webshop. Dit zal resulteren in meerdere aankopen waardoor uw omzet stijgt. Helaas stijgen de administratieve werkzaamheden ook mee in uw succes. Geen ramp, u hoeft niet alles handmatig bij te houden! Wij hebben de oplossing met S-Connect.

S-Connect is de koppeling tussen webshop en administratie! Uw bedrijfsproces optimaliseren en nooit meer de administratie handmatig invullen. Snel, efficiënt, foutloos en altijd met up-to-date gegevens werken. Nieuwe klantgegevens en/of artikelcodes kunnen handmatig of automatisch aangemaakt worden. Kortom: door het koppelen van uw webshop en uw administratie bespaart u tijd en werkt u op een efficiënte manier.