Webshops, het internet staat er vol van! En toch blijven er steeds meer webshops bijkomen. Je zou haast denken dat de markt op een gegeven moment verzadigd raakt. Niets blijkt minder waar. De consument heeft er baat bij: het aanbod blijft groeien. Voor de webshopeigenaar brengt het de uitdaging met zich mee, dat er steeds harder geknokt moet worden tegen de concurrentie. Bent u eigenaar van een webshop? Dan weet u als geen ander dat het steeds moeilijker wordt om u te onderscheiden van uw concurrent. Terwijl dat tegenwoordig juist zo belangrijk is, om de continuïteit te waarborgen en winst te blijven maken.
Er worden allerlei manieren bedacht om als webshop onderscheidend te kunnen zijn. Denk aan een lagere prijs, een uitmuntende kwaliteit of een sterke focus op klantenservice. Echter, deze strategieën zijn niet altijd succesvol. Wat kunt u nog meer doen om eruit te springen als webshop? Waardoor u uw concurrenten voorbij stevent?
Door selfservice! Door uw online service zo optimaal mogelijk in te richten, komt u zo goed mogelijk tegemoet aan de wensen van uw klant.
Het is geen nieuws meer dat uw huidige klant op een andere manier aankoopt dan vroeger. Alles is immers online te vinden. We kunnen eenvoudig producten en prijzen van webshops met elkaar vergelijken. Waar de klant vroeger eerst de leverancier opbelde om de nodige informatie te verzamelen en daarna pas de order plaatste, wordt de informatie nu via internet verzameld en de order direct via de webshop geplaatst.
De verwachting van uw huidige klant is dan ook om snel een eenvoudig precies datgene te vinden waar hij naar op zoek is. En dan gemakkelijk te kunnen bestellen. Door deze verandering wordt online service steeds belangrijker. U kunt er niet meer omheen om hier voldoende aandacht aan te besteden. Juist, omdat huidige technologische ontwikkelingen selfservice goed kunnen ondersteunen.
Wij zijn tegenwoordig dus steeds meer zelfvoorzienend. Heeft u een webshop, dan hoeft dat geen ongunstige ontwikkeling te zijn. Het is de uitdaging om dit om te zetten in een kans! Grijp deze kans aan. Dat betekent dat u als ondernemer ernaar moet streven dat uw klanten via uw webshop hun bestelling zo eenvoudig mogelijk kunnen plaatsen. Het liefst zonder dat uw klantenservice ingeschakeld hoeft te worden. Dat scheelt weer tijd en geld, die u ergens anders in kunt investeren.
Selfservice vervangt niet uw klantenservice of online service. Het is een aanvulling op het één of het ander. Of beter nog, selfservice is de ultieme vorm van klantenservice of online service. U helpt uw klant door zijn/haar aankoopfase, op een moment dat het hem/haar het best uitkomt.
U kunt selfservice inzetten op drie momenten in het aankooptraject van uw klant. Per fase geven wij enkele voorbeelden.
Uw klant is op uw webshop aan het kijken. Maar ook op die van een concurrent. Hij is zich dus aan het oriënteren op het aanbod en wil een weloverwogen keuze maken voordat hij daadwerkelijk iets aanschaft. Hij wil eenvoudig kunnen vinden wat hij zoekt en meer informatie over een product kunnen achterhalen. Dit realiseert u op uw webshop met:
Uw klant is eruit. Hij weet welk product hij wilt kopen. Dan is het uiteraard cruciaal dat hij niet om de één of andere reden toch afhaakt en bij de concurrent aanklopt. Help uw klant met zijn aankoop door:
De klant heeft het product in uw webshop gekocht. Dat is niet het moment waarop de online service van uw webshop stopt. Ook na aankoop van het product moet uw klant geholpen kunnen worden. In het meest ideale geval krijgt uw klant bij aankoop een persoonlijk profiel. Daarin zijn alle gegevens met betrekking tot zijn aankoop in te zien. Denk aan het ordernummer of de status van de levering.
Voorzie uw klant, ook na zijn aankoop, van kwalitatieve online service door:
In eerste instantie denkt u misschien: selfservice levert mij meer werk op dan dat het mij oplevert. Niets is minder waar, mits u het slim inregelt in uw webshop.
De grote voordelen van selfservice:
Koppel uw webshop met SnelStart, voor snellere, efficiëntere en real-time service.