S for Software | blog: alles over aanvullingen op SnelStart

Tips voor het doen van uw btw-aangifte

Geschreven door Christiaan Blok | 24-nov-2016 8:00:00



U krijgt er ieder kwartaal, jaar of zelfs iedere maand mee te maken: de btw-aangifte, ook wel omzetbelasting genoemd. De meeste ondernemers doen aangifte vanuit hun boekhoudpakket. Het gebruik van een boekhoudpakket kan tijd en fouten besparen. De btw-aangifte komen als het ware ‘kant en klaar’ uit het systeem gerold. Maar, kloppen die gegevens ook? En ook al gebruikt u een boekhoudpakket, wat is belangrijk om op te letten? In dit blog wil ik u daar zes tips voor geven.

1. Wees op tijd bij het doen van uw btw-aangifte

Dien uw btw-aangifte op tijd in en voorkom een boete. Het klinkt zo vanzelfsprekend. En toch is dat het niet. Het scheelt een hoop moeite en tijd als uw administratie altijd goed is bijgewerkt. Op het moment van aangifte doen, is het slechts een kwestie van controleren en indienen. Maak het uzelf nog makkelijker en download de Btw-Alert app van de Belastingdienst. De app stuurt u een herinnering als het weer tijd is voor de aangifte.

2. Wees op tijd met het betalen van uw btw

Naast het op tijd indienen van uw btw-aangifte, moet u ook op tijd zijn met btw betalen. U betaalt te laat of niet uw af te dragen omzetbelasting? Ook dan riskeert u een boete.

Houdt bij het betalen ook rekening met feestdagen. Door feestdagen kan het overschrijven van uw geld langer duren dan verwacht. Het is verstandig om zowel het indienen van uw btw-aangifte, als het betalen van uw belasting, niet uit te stellen tot het allerlaatste moment.

3. Zorg dat uw administratie volledig is bijgewerkt

“Hoe zat dat nou met die ene factuur?” of “Waar zijn die bonnetjes nou toch gebleven?” Werk uw administratie regelmatig bij en voorkom daarmee een hoop stress en uitzoekwerk. Mocht u echter een keer een factuur vergeten zijn, wat iedere ondernemer kan overkomen, dan kunt u uw btw-aangifte corrigeren. Doe dit wel op tijd. Is de btw in de ‘vergeten factuur’ lager dan €1.000,-? Dan kunt u deze ook bij uw volgende btw-aangifte meenemen. Deze wordt dan door de Belastingdienst verrekend.

4. Houd goed in de gaten waarover u wel en niet btw moet berekenen

Ondernemers gaan op dit punt vaak nog de fout in. Alhoewel bepaalde gemaakte kosten wel aftrekbaar zijn als zakelijke kosten voor de inkomstenbelasting, geldt dat niet voor de omzetbelasting. Van de volgende zaken kunt u geen btw aftrekken:

  • Privéaankopen, zoals een computer die u zowel zakelijk als privé gebruikt;
  • Eten en drinken in de horeca, zoals een zakelijke lunch;
  • Personeelsvoorzieningen, giften en relatiegeschenken (van meer dan €227,- per persoon, per jaar), zoals een kerstpakket of jubileumgeschenk.

 

5. Controleer of de gegevens in uw btw-aangifte in lijn zijn met uw verwachtingen

U heeft uw administratie bijgewerkt en het btw-aangifte voorstel vanuit uw boekhoudpakket gemaakt. Belangrijk is om nu de vraag te stellen: “Zijn de gegevens die in het voorstel staan ook juist?”. Heeft u goed in beeld wat er in de afgelopen maand is ingeboekt? Dan heeft u bepaalde verwachtingen. Met deze verwachtingen kunt u uw btw-aangifte voor een deel controleren.

6. Zorg dat uw grootboekrekeningen juist zijn gekoppeld aan de btw-groepen

Iedere btw-groep heeft een uniek nummer, een percentage, een uiterste geldigheidsdatum en een btw-code. Door uw grootboekrekeningen in te richten met btw-groepen, kunt u door de maand heen uw btw op de goede groepen boeken. Hier heeft u aan het einde van de maand of het kwartaal profijt van, omdat u weet dat u alles juist heeft geboekt.