Waar komt mijn omzet vandaan?

Door Gerrit Valkenburg, Gepost op: 5-mrt-2015 16:19:00 Commentaar
Grafiek

U bent natuurlijk blij met de omzet die binnen komt bij uw bedrijf. Dat spreekt vanzelf wat dat betreft want iedere euro telt wat Toch schiet het bij iedereen wel eens door het hoofd hoe dit nu komt. Of hoe je dit kan vasthouden of verder uitbouwen!

 

Meten is weten maar is ook motiveren!

De veel geroepen kreet van meten is weten is natuurlijk helemaal waar maar meten en daarover communiceren op een positieve manier inclusief het aanrijken van middelen om te verbeteren motiveert uzelf of de medewerkers binnen uw bedrijf. Daarnaast geeft het de onderneming meer grip op het bedrijf en alles wat er afspeelt. Ik wil daarom graag met deze blog u als lezer prikkelen om hiermee eens aan de slag te gaan.

Stappen:

  • Unieke kenmerken bedenken
  • Unieke kenmerken registreren
  • Rapporteren
  • Analyseren
  • Anticiperen

 

Unieke kenmerken bedenken

Het is van belang dat we gaan bedenken welke unieke kenmerken interessant kunnen zijn om over te gaan rapporteren. Dit kunnen kenmerken van uw klant zijn, kenmerken van de orders zijn en kenmerken van de artikelen zijn.

Voorbeeld kenmerken klanten : Geografische ligging, leeftijd, bedrijfsomvang, sector, marketing kanaal, etc.

Voorbeeld kenmerken orders : Hoe is de order binnengekomen, orderomvang, periode, doorlooptijd aanvraagproces, verkoper, afdeling, vestiging, etc.

Voorbeeld kenmerken artikelen : Artikel omzetgroep, aantallen, kleur, ontwerper, leverancier, marge, etc.

 

Unieke kenmerken registreren

Wanneer u de unieke kenmerken heeft bedacht moeten deze natuurlijk op de juist plaats in SnelStart worden opgeslagen. Dit kan middels de beschikbare velden of middels het aanmaken van extra velden in klanten, artikelen of orders. Deze velden kunnen in uw rapportage later worden gebruikt als filtering of groepering.

Let op dat u dit ook doorvoert in uw bedrijfsproces zodat de data wel altijd correct en compleet aanwezig is!

 

Rapporteren

Middels AdminView kiest u het rapport 'Orderregel Analyse' en haalt de order van een specifieke periode op. U kunt nu middels 'Veldkiezer' de door u aangemaakte of gebruikte velden het rapport aanvullen. U kunt de velden plaatsen in de 'kolom' of in de 'regel' of als 'veld'. Wil je weten hoe dit moet? Download dan de handleiding van AdminView of vraag een training aan.

 

Analyseren

U heeft nu uw rapport en kunt met de data 'spelen' om te kijken naar verschillende invalshoeken om bijzonderheden op te merken. Zo kunt u bijvoorbeeld kijken welke producten uw nieuwe klanten vaak als eerste kopen. Die producten kunt u dus meer gaan gebruiken in uw marketing! De varianten van invalshoeken zijn onuitputtelijk en per sector zeer verschillend. Het is goed om hier eens met verschillende mensen van gedachten te wisselen.

 

Anticiperen

Zojuist gaf ik een voorbeeld van anticiperen door bepaalde artikelen te gaan gebruiken in uw marketing omdat dat specifieke artikel veel door klanten als 1e werd besteld. U kunt ook denken aan het beter timen van uw marketing acties of het beter vaststellen van de juiste doelgroepen.

Het is ook goed om eens te kijken naar de omzet per artikelomzetgroep. Misschien zitten de grootste aantallen wel in een artikelgroep waar de marge best iets omhoog kan!

 

Gratis AdminView proberen!