WhatsApp voor uw webshop: waarom en wat levert het op?

Door Robin Hendriksen, Gepost op: 15-mrt-2016 15:00:00 Commentaar

whatsapp.png

WhatsApp inzetten voor uw Shopfactory-webshop? Ja, het heeft veel voordelen voor zowel de klant als voor u. Grote webwinkels, zoals Coolblue en Transavia, gebruiken WhatsApp als communicatiekanaal richting klanten. Shopfactory is de meest geschikte webwinkel-software voor relatief kleinere webshop met een productaanbod tot 10.000. Echter, zijn er ook een aantal webshops die maar liefst 30.000 producten ondergebracht hebben in de webshops. De kansen zijn er voor webwinkels om nog persoonlijker in te spelen op de wensen en behoeften van klanten. De voordelen voor het inzetten van WhatsApp leest u in dit blogartikel.

Waarom WhatsApp inzetten?

De mogelijkheden met WhatsApp zijn zeer interessant, aangezien zo goed als iedereen het heeft. U heeft uw doelgroep binnen handbereik. Het is een nieuwe stap op het gebied van persoonlijke klantbenadering. Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy blijkt dat 9,8 miljoen Nederlanders gebruikt maakt van WhatsApp, waarvan 7 miljoen dagelijks. Daarnaast is het gebruik hier van kosteloos (geïnstalleerd voor juli 2013, daarna €0,89 per jaar) en is dit voor u als webshopeigenaar voordelig om te realiseren. Via dit middel kunt u gemakkelijk, snel en ontspannen contact hebben met uw (potentiële) klanten.

 

Wanneer klanten vragen hebben over producten, is communicatie gemakkelijk en direct en kunnen klanten foto’s versturen zodat problemen duidelijk worden. Mensen hebben altijd wel even tijd tussendoor om een ‘appje’ te sturen. Wanneer u belt of mailt, gaat er meer tijd verloren.

WhatsApp is een snel medium, daardoor krijgt u snel vragen en reacties van klanten. Echter, zult u ook snel moeten antwoorden als klanten u vragen stellen. In vergelijking met andere media, kunt u verwachten dat u via WhatsApp vele malen sneller reactie terug zal ontvangen dan wanneer u dit via andere media zou doen. Klanten hechten veel waarde aan persoonlijke service, en zullen daardoor sneller een vervolg aankoop doen.

 

Helpdesk

Het inzetten van WhatsApp zorgt er voor dat u als ware een snelle helpdesk heeft binnen uw (web)winkel. Hoe vaak wordt u gebeld met vragen over uw producten? Met behulp van een WhatsApp kunt u snel antwoorden of standaard berichten sturen. Dit bespaard tijd voor zowel de klant als voor u.

Daarnaast kunt u ook aftersales service uitvoeren. Een aantal dagen na de verkoop kunt u de klant een bericht sturen of alles naar behoren functioneert en of deze nog vragen heeft over het aangeschafte product. Voor producten die met regelmaat worden afgenomen, kan ingespeeld worden door rond het tijdstip dat er vervanging nodig is een (herinnerings)bericht te sturen. Hiermee komt u de klant tegemoet en stelt u hem de vraag of hij al nagedacht heeft over een eventueel vervangingsproduct.

 

Wat moet u niet doen?

Uiteraard is het vanzelfsprekend dat u niet hele contactenlijsten vol met berichten kan toesturen. Dit wordt gezien als spam. Dat is verboden en is vastgesteld in de anti-spamwet en u zult geblokkeerd worden door WhatsApp. Gebruik het medium echt voor één-op-één contact benadering. Dit maakt het gebruik van WhatsApp ook zo sterk en interessant omdat u iedere klant op zich de persoonlijke aandacht kunt geven. Benadruk duidelijk wat de bedoeling is van het gebruik van WhatsApp voor uw (web)winkel. De gebruikers van WhatsApp zien het medium als iets privé. Daardoor is het belangrijk om helder te hebben dat men gevoelig is voor spam en reclame. Bereid medewerkers hier op voor.

 

Wat levert het op?

Met de inzet van WhatsApp zorgt u voor een nog persoonlijker gerichte service. Dit resulteert in goede relaties tussen u en uw klant waardoor er een soort gunfactor kan ontstaan, waardoor er meer verkopen zullen plaatsvinden en uw omzet stijgt. Deze stijging brengt automatisch meer administratie met zich mee. Dit betekent dat u meer tijd nodig heeft om uw administratie te verwerken.

Optimaliseer uw bedrijfsprocessen rondom uw webshop en SnelStart-administratie.

Met S-Connect wordt dit tijdrovende proces gereduceerd. Door dat uw webshopgegevens gekoppeld worden aan uw SnelStart-administratie wordt alle administratie van de webshop geautomatiseerd.

S-Connect productbeschrijving downloaden