In de logistiek zijn processen heel belangrijk. Fouten zijn duur en vertragen de levering. Software voor magazijnbeheer versnelt en regelt het logistieke proces.
Magazijnsoftware is onmisbaar voor bedrijven die op een efficiënte en slimme manier hun magazijn willen beheren. Zonder teveel gedoe, maar wel met een volledig overzicht in zaken als levertijden, voorraad en orders. Wie zijn logistiek goed regelt, behaalt vier belangrijke voordelen:
√ 1. De klant ervaart een betere service
√ 2. Lagere kosten door optimaal voorraadbeheer
√ 3. Meer efficiëntie bij het orderpicken
√ 4. Tijdswinst in het proces opsporen
Goed magazijnbeheer zorgt uiteindelijk voor een hoger rendement.
Koppel meerdere systemen aan elkaar en laat ze met elkaar communiceren. De samenwerking die ontstaat tussen deze systemen zorgt ervoor dat u nooit meer gegevens twee keer hoeft in te voeren.
Haal eenvoudig orders op uit SnelStart en wijs orderpick-opdrachten toe aan een orderpicker. De kortste looproute wordt bepaald op basis van een artikelnummer of magazijnlocatie. Super efficiënter!
Goed voorraadbeheer met een handige orderpick applicatie op een PDA waarin de orderpicker aantallen en gebruikte verpakkingsmiddelen invult. De PDA stuurt de gewijzigde aantallen terug naar de centrale applicatie.
Razendsnel pakketjes aanmelden bij uw pakketverzender. Een snelle levertijd is nu een van de redenen dat klanten bij u bestellen in plaats van bij de concurrent.
“Doordat S-Connect de orders importeert van de webshop naar SnelStart, en de voorraad exporteert van SnelStart naar de webshop, is het voorraadbeheer altijd op orde. We verkopen geen producten die niet meer op voorraad zijn en niemand grijpt mis.”
We hebben tegenwoordig hoge eisen als het gaat om service. We willen razendsnel een bestelling kunnen plaatsen én die volgen, een klacht eenvoudig indienen en vooral goed geholpen worden.
Het is vervelend een klant te vertellen dat de levering later is. Het is nog vervelender als de klant opbelt om te vertellen dat er iets mis is gegaan met de bestelling. Medewerkers balen van dit soort fouten en het kost handenvol tijd om de vergissingen weer goed te maken. Goede logistieke software kan helpen om fouten te verminderen en snellere service te leveren richting de klant.
Ondernemers die voorraadbeheer voornamelijk aansturen op kostenbesparing vergeten iets belangrijks: de klanten. Er is ontzettend veel concurrentie en door de komst van e-commerce en daarbij de mogelijkheid om aanbieders te vergelijken, zijn klanten minder loyaal aan een merk of winkel. Het product, merk of de winkel is voor klanten niet meer de doorslaggevende factor om ergens een product af te nemen, maar de service.
De tevredenheid van een klant is grotendeels afhankelijk van de mate van service tijdens het bestelproces en de verdere afhandeling tot aan de levering van de bestelling. Denk hierbij aan de mogelijkheid tot (achteraf) betalen, de afhandeling van klachten en de levertijd. Als het magazijnbeheer optimaal is, profiteert niet alleen u, maar ook de klant. Optimaal magazijnbeheer vertaalt zich in de volgende punten:
√ 1. Altijd alle producten op voorraad dus nooit 'nee' verkopen aan de klant.
√ 2. Snelle levertijd door een geavanceerd orderpicksysteem waardoor orderpicken van producten en aanmelden van pakketten bij de verzender snel verloopt.
√ 3. Het meesturen van een Track and Trace zodat klanten precies weten waar hun bestelling zich bevindt.
Bij een goede service is het maken van fouten funest. Denk aan het scannen van een verkeerd artikel of verzending van een pakket naar een verkeerd adres. Deze fouten zijn heel vervelend, want niet alleen medewerkers hebben meer regellast, ook krijgen klanten het verkeerde artikel binnen of loopt de bezorging vertraging op. Dit is niet goed voor de efficiëntie én voor de klanttevredenheid. Hoe minder fouten er gemaakt worden, hoe minder tijd er aan het oplossen van deze fouten besteed hoeft te worden. Zo makkelijk is het.
''Minder fouten = minder regellast''
En gaat er dan toch ooit iets fout? Doordat het magazijnbeheer een duidelijke structuur heeft, kan de oorzaak van de fout sneller worden achterhaald. En dat betekent dat de fout sneller opgelost kan worden.
Of u nu een of meerdere verkoopkanalen heeft, het hebben van voorraad is nodig, maar brengt ook kosten met zich mee. Wie die kosten kan verminderen, maakt meer winst.
Om die kosten te kunnen drukken is het zaak antwoorden te vinden op de volgende vragen: Welke processen beïnvloeden de voorraad? Welke handelingen of acties zijn er rond de voorraad?
Leg alle processen vast. Rangschik de producten op grootte, zoals omzet, omloopsnelheid, aantal orders en wellicht houdbaarheid. Dit uitzoeken kost eventjes tijd, maar het creëert het broodnodige overzicht om te zien waar het beter kan. Op basis van het overzicht kunnen prioriteiten gesteld worden die zorgen voor een optimaal voorraadbeheer. Ook is het maken van een voorraadprognose nodig voor productie- of handelsondernemingen. Hoeveel producten verkoopt u per maand? Waren er uitschieters? Blijft de handel stabiel of moet u steeds meer inkopen?
“Weet u al welk product uit uw magazijn wellicht overbodig is?”
Met de antwoorden op deze vragen kan u een inschatting maken welke voorraad nodig is. En wat wellicht overbodig is. Onnodige voorraden aanhouden drukt de winst van uw bedrijf. Om onnodige voorraden te voorkomen is een goed samenspel nodig van inkopers, planners en beheerders. Als alle belanghebbenden één software-pakket gebruiken is het gemakkelijker om de voorraden te optimaliseren. Wie alle data in één systeem houdt kan ook sturen op efficiëntie en zorgen voor doorlopende optimalisatie.
Met het totaaloverzicht dat de voorraadoptimalisatiesoftware biedt, kan telkens in beeld zijn of de KPI’s gehaald worden. Bijvoorbeeld: Als het hele proces van aankoop tot verlaten van het magazijn binnen 24 uur voltooid is, zijn we tevreden.
Efficiënte looproutes zijn de sleutel tot een goed magazijnbeheer. De looproutes bepalen namelijk in grote mate de snelheid van het logistieke proces. Als de oderpicker de kortst mogelijke lijnen loopt tijdens het orderpicken behaalt hij veel tijdswinst. Dit vertaalt zich door in het gehele proces.
Geen magazijn is qua inhoud hetzelfde. Wat wel bij elk bedrijf hetzelfde is: efficiënte looproutes bepalen de inrichting van het magazijn. Bij de inrichting van het magazijn dient u rekening te houden met de volgende zaken:
1. De grootte van het product
2. De omloopsnelheid van het product
3. De marge op het product
4. Of er andere producten voor dezelfde klant meegenomen moeten worden
5. En wat uw verwachtingen zijn voor de toekomst
Hiermee bepaalt u wat vooraan ligt en hoe breed de gangen moeten zijn. Vooraan liggen de producten die snel lopen en die veel marge opleveren. Achteraan de incidentele producten met weinig marge. De software S-Flex kan uitrekenen hoe orders het snelst verwerkt moeten worden door de artikelnummers te combineren met de magazijnlocatie en eventuele andere producten. Door de orderpickers efficiënt in te zetten bespaart u tijd en geld.
Daarnaast is het aan te raden om barcodes te gebruiken. Een barcode scannen kost minder tijd dan een artikelnummer overtypen. In de praktijk blijkt dat de foutmarge lager is bij barcodes. Dat voorkomt onnodige werk aan het afhandelen van fouten. Ook kunnen de producten die verwerkt zijn meteen doorgeschoten worden naar uw SnelStart-administratie.
In de voorraden kan meteen rekening gehouden worden met de orders die besteld en verwerkt worden. Zo weet je door de barcode te scannen snel of u nieuwe voorraden moet aankopen.
Ontdek hoe u uw bedrijfsprocessen kunt optimaliseren met geavanceerde software
Doorloop uw proces met één van onze experts
Gratis telefonisch consult